Teakdek renovatie

Teakdek renovatie en reparatie

 

Het leggen van een teakdek of renoveren daarvan is een uitstervend specialisme. Klerk Yacht Service daarentegen, maakt ieder jaar nog
nieuwe teakdekken en is uiterst bedreven in teakdek renovatie. Puur handwerk, rekening houdend met de sfeer en uitstraling van het klassieke teakdek, maakt dat uw schip er niet alleen als nieuw uitziet, maar ook haar waarde behoudt.

Het teakdek netjes maken en houden

Een goed gelegd teakdek kan decennia mee. Wordt een schip intensief belopen, dan zullen op termijn slijtage sporen zichtbaar worden en wordt het teakdek dunner. Dat hoeft geen probleem te zijn; periodiek opnieuw rubberen en schuren maakt het dek weer als nieuw. Soms zijn de teak latten geschroefd en worden nadat de houten proppen zijn afgesleten, de schroefkoppen zichtbaar. Ook dat is geen probleem; de schroeven zijn alleen gebruikt om de latten te fixeren en kunnen verwijderd worden. Opnieuw rubberen, nieuwe proppen erin en klaar is uw dek.

Teakdek renovatie

Is een teakdek te ver heen dan komt vervanging te sprake. Dat noemen we teakdek renovatie.
Het bestaande dek wordt geheel verwijderd (nadat alle beslagen zijn gedemonteerd,

etc.) en de ondergrond wordt waar nodig weer gezond gemaakt. Speciale aandacht gaat uit naar alle dekdoorvoeren, bij puttings, rond luiken, etc. Daarna wordt lat voor lat, een nieuw teakdek opgebouwd , worden lijfhouten, ronde hoeken en vissingstukken op maat gemaakt. Na het rubberen en schuren volgt de montage van dekbeslagen. Een intensieve klus met bovendien kostbaar materiaal. Maar wel gemaakt om uw jacht weer de uitstraling te geven die ze verdient.

Teakdek alternatieven

Tegenwoordig bestaan kunststof materialen met het uiterlijk van teak, zowel in bruine als in grijze tinten. Afhankelijk van het ontwerp van uw jacht kan een modern, kunststof namaak teakdek een prachtig resultaat opleveren met alle gemak in onderhoud. Helemaal bijzonder zijn de ESTHEC dekken, waarbij een afwijkend design mogelijk is. Wel de belijning van het klassieke teakdek, maar niet de keuren die ‘namaak’ doen vermoeden. Je ziet dat het geen teak is en bij juiste toepassing kan dat zelfs een meerwaarde hebben. Desondanks, de eigenaar van een schip waarvan het teakdek onderdeel is van het ontwerp en de uitstraling, kiest altijd voor ‘echt’. Klassieke schepen of moderne klassiekers zoals de op deze pagina afgebeelde Trintella 42 kunnen niet zonder het klassieke, echte, duurzame teakdek.